آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

احمدی‌نژاد: از هر مذاکره ای استقبال می کنیم

احمدی‌نژاد: از هر مذاکره ای استقبال می کنیم

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفت کشورش از هر مذاکره ای درباره برنامه هسته ای ایران استقبال می کند اما از حقوق خود عقب نشینی نمی کند.

این سخنان آقای احمدی نژاد پس از دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در تهران بیان شده است.

آقای احمدی نژاد گفت ...

: "در هر مذاکره‌ای که شرکت می‌کنیم و هر موضوعی را که مطرح می کنیم قطعاً در جهت تثبیت حق هسته‌ای ایران است و ملت ایران سرسوزنی از حقوق خود عقب ‌نشینی نخواهد کرد."

به نظر می رسد این سخنان آقای احمدی نژاد پاسخ این کشور به درخواست های کشورهای 5+1 در مورد توقف برنامه غنی سازی باشد. مهلت غیر رسمی این کشورها به ایران امروز پایان یافت اگر چه ایران تعیین هر نوع ضرب الاجل را رد کرده بود.

ایران بارها اعلام کرده که با درخواست تعلیق غنی سازی مخالف است. این امر، خواست اصلی کشورهای طرف درگیر در مناقشه هسته ای ایران است. آنها به ایران پیشنهاد داده بودند که در مقابل تعلیق غنی سازی، تحریم های جدید نیز به اجرا در نیایند.

دیدار اسد و احمدی نژاد

بشار اسد رئیس جمهور سوریه امروز برای دیدار با مقام های بلندپایه ایران به تهران سفر کرده و با محمود احمدی نژاد همتای ایرانی خود ملاقات و گفتگو کرده است.

بشار اسد در جریان دیدار دو روزه خود از تهران، با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز ملاقات خواهد کرد.

آقای اسد در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمد سعیدی کیا، وزیر مسکن قرار گرفت.

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در این سفر آقای اسد را همراهی می کند.

سفیر ایران در سوریه گفته است که برنامه هسته ای ایران در دستور مذاکرات سران دو کشور قرار دارد.

کشورهای غربی می گویند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است اما ایران این اتهام را بارها رد کرده و می گوید هدفش از دستیابی به فن آوری هسته ای، صلح آمیز است.

این سومین سفر بشار اسد به تهران از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد است. او فوریه سال پیش نیز به تهران سفر کرد.

مقام های بلندپایه ایران نیز مرتب به سوریه سفر می کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط میان ایران و سوریه گسترش یافته است. دو کشور دو سال پیش توافقنامه همکاری در زمینه مسایل نظامی نیز امضا کردند.

ایران در سوریه طی سال های اخیر سرمایه گذاری های وسیعی انجام داده است.

درخواست فرانسه از اسد

نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه، ماه گذشته و در جریان برگزاری اجلاس اتحادیه مدیترانه ای در پاریس، از رهبر سوریه خواست تا از نفوذ خود در ایران، برای حل بحران هسته ای این کشور استفاده کنند.

کشورهای غربی انتظار دارند که سوریه ایران را به همکاری با جامعه جهانی در این زمینه ترغیب کند، هرچند آقای اسد قبلا گفته است که دخالت او، کمکی به حل این بحران نخواهد کرد.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، مشوق هایی را به ایران پیشنهاد کرده اند تا روند غنی سازی اروانیوم را متوقف کند، اما درعین حال تهدید کرده اند که این کشور در صورت عدم همکاری با جامعه جهانی و ادامه غنی سازی اورانیوم، با تحریم های بیشتر مواجه خواهد شد.

ایران توقف غنی سازی را رد کرده اما بر ادامه مذاکرات تاکید کرده است.

جمهوری اسلامی قرار بود در پایان مهلت دو هفته ای اتحادیه اروپا به بسته پیشنهادی پنج بعلاوه یک پاسخ دهد اما ایران تعیین مهلت برای این کشور را رد کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد