آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

سپاه فاش کرد: تنگه هرمز کی بسته می‌شود؟

سپاه فاش کرد: تنگه هرمز کی بسته می‌شود؟

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: پس از موضعگیری و واکنش وزارت خارجه کویت به تهدیدات مقامات ایران، به ویژه فرمانده سپاه پاسداران درباره بستن تنگه هرمز در واکنش به تهدیدات، ارگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص این‌که ایران چه زمانی «تنگه هرمز» را خواهد بست، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته‌نامه «صبح صادق» زمان بسته شدن این تنگه استراتژیک توسط سپاه را اعلام کرد.

وی با اشاره به ...

 شیطنت برخی رسانه‌ها برای جنجال‌آفرینی و گسترش ایران‌هراسی اظهار داشت: تنگه هرمز، یکی از چهارده نقطه استراتژیک جهان بوده و از اهمیت منحصر به فردی برخوردار است. بیش از 60 درصد از ذخایر انرژی جهان در خلیج فارس است و روزانه بیش از هفده میلیون بشکه نفت از این تنگه به وسیله کشتی‌های نفتکش خارج می‌شود. نفت در اقتصاد کنونی جهان، به مانند خون در بدن انسان ایفای نقش می‌کند؛ بنابراین، نمی‌توان اقتصاد زنده و پویای بدون نفت را در شرایط کنونی تصور نمود، چراکه دنیای صنعتی برای ادامه حیات خود، وابستگی شدیدی به نفت خلیج فارس دارد. استخراج نفت و عبور آن از تنگه هرمز به سمت کشورهای مصرف‌کننده، نیازمند ثبات و امنیت در منطقه است. بی‌ثباتی و ناامن شدن منطقه خلیج فارس، صادرات نفت از خلیج فارس را با مشکلات اساسی و جدی مواجه خواهد ساخت.

وی همچنین جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین و قدرتمندترین کشور مستقل در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس دانست و افزود: ایران کل سواحل شمالی خلیج فارس، تنگه هرمز و بخشی از دریای عمان و همچنین جزایر مهم و استراتژیکی چون تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی را در اختیار دارد. در واقع، کشور مسلط بر خلیج فارس به لحاظ ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران است. سیاست کلان و کلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و به ویژه در خلیج فارس به عنوان یک آبراه استراتژیک، برقراری ثبات و امنیت و مقابله با هر نوع عامل بی ثباتی و تهدید است. درواقع ثبات و امنیت در خلیج فارس تأمین‌کننده منافع و امنیت جمهوری اسلامی تلقی شده و به همین دلیل سیاست نظام اسلامی، تلاش برای ایجاد و حفظ ثبات در این منطقه است. راهبرد نیروهای مسلح کشور و به ویژه راهبردهای کلان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس نیز در همین راستا تدوین شده است.

جوانی با اشاره به تهدیداتی که گاه و بیگاه علیه ایران مطرح می‌شود، نوشت: دشمنان هرگز نباید نسبت به عکس‌العمل ایران به صورت قاطع و کوبنده تردید به خود راه بدهند و این‌گونه بپندارند که جمهوری اسلامی ایران در برابر یک اقدام شدید و غافلگیرانه علیه مراکز حساس و سایت‌های هسته‌ای خود، احتمالا سکوت خواهد کرد.

او همچنین با یادآوری مواضع رهبر انقلاب اسلامی به تشریح سیاست راهبردی دفاعی ـ امنیتی سپاه را به‌کارگیری تمامی امکانات و ظرفیت‌های ممکن دانست و گفت: تأمین امنیت منابع انرژی و عبور آن از خلیج فارس، یکی از سیاست‌های پایدار آمریکایی‌ها در دهه‌های اخیر در خلیج فارس به شمار می‌آید. جمهوری اسلامی ایران در عین حال که منافع خود را در برقراری ثبات و امنیت در خلیج فارس تعریف کرده و برای حفظ چنین وضعیتی تلاش می‌کند، لکن امنیت در منطقه و خلیج فارس را تفکیک‌ناپذیر دانسته و بر این نکته تأکید دارد که از تمامی ظرفیت‌های دفاعی برای تأمین امنیت خود استفاده خواهد کرد. خلیج فارس به دلیل اهمیت پیش گفته از نظر ژئواستراتژیک بسیار اهمیت دارد. آنچه ایران برآن تأکید دارد و سپاه پاسداران به عنوان قوی‌ترین نیروی نظامی مسلح در خلیج فارس بر آن اصرار می‌ورزد، عبارت است از این نکته که در صورت اقدام نظامی دشمنان علیه ایران، نقش ژئواستراتژیکی خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز در راستای حفظ و تأمین منافع ایران و ضربه به منافع متجاوزان و حمایت‌کنندگان از آنها فعال خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: سیاست بسته شدن تنگه هرمز که به دلیل موقعیت طبیعی آن از یک سو و توان نظامی ناوگان خلیج فارس سپاه پاسداران از دیگر سوی، امری کاملا ممکن می‌باشد، در همین راستا تدوین شده است. بیان این سیاست در راستای همان سیاست نمایش اقتدار با اهداف مختلف از جمله بازدارندگی است. دشمنان باید از قدرت، توان و سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی کاملا مطلع باشند تا در برآوردهای خود دچار اشتباه استراتژیک نشوند. موضوع تنگه هرمز و بسته شدن آن، ارتباط تنگاتنگ با عملی شدن تهدید نظامی دشمنان علیه منافع جمهوری اسلامی ایران دارد. در صورت اقدام دشمن، کسی نباید این توقع را داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران به سمت استفاده از تمامی ظرفیت‌های دفاعی خود و از جمله بستن تنگه هرمز برای ضربه زدن به منافع متجاوز حرکت نکند؛ بنابراین، بستن تنگه هرمز بخشی از سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات نظامی آمریکا به شمار می‌آید و از سیاست‌های دفاعی یک کشور، دیگر کشورها نباید احساس نگرانی و ترس داشته باشند. کسانی باید نگران از این سیاست دفاعی باشند که به فکر تجاوز به ایران بوده و یا قصد دارند متجاوز را تأیید و همراهی کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد