آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

دولت کانادا به هیات ایرانی ویزا نداد

دولت کانادا به هیات ایرانی ویزا نداد

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: در فاصله یک روز مانده به آغاز هفتاد و چهارمین اجلاس جهانی کتابداری و بر خلاف اصول بین المللی، دولت کانادا - میزبان اجلاس - با صدور ویزا برای شرکت هیئت علمی ایرانی مخالفت کرد و به این ترتیب حضور ایران در اجلاس منتفی شد

فریبرز خسروی معاون کتابخانه ملی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام این خبر گفت ...

 متاسفانه طرف کانادایی با صدور ویزا برای اعضای هیئت ایرانی موافقت نکرد و به همین دلیل حضور ایران در اجلاس منتفی است.

وی درباره دلیل اقدام طرف کانادایی افزود: ظاهراً امسال علاوه بر کشور ما برای 15 کشور دیگر نیز این وضعیت به وجود آمده است و آنها هم نمی توانند در اجلاس کبک حضور یابند. اسامی این کشورها اعلام نشده و ما نمی دانیم چه کشورهایی هستند؟

خسروی همچنین با اشاره به دریافت رونوشتی از نامه اعتراض آمیز "پیتر ژان لور" دبیرکل ایفلا (فدراسیون بین ­المللی انجمن ها و موسسه های کتابداری) و رئیس هیئت مدیره ایفلا به سفارتخانه های تمام کشورهای عضو ایفلا - از جمله سفارت کانادا در ایران - درباره این گونه اقدامات گفت: لور در این نامه تاکید کرده است که یکی از شرایط پذیرش میزبانی اجلاس جهانی کتابداری، عدم اعمال تبعیض های سیاسی، جنسیتی، نژادی، قومی و... توسط میزبانان ایفلاست و این گونه اقدامات توسط کشورهای میزبان ایفلا، وجهه اجلاس را زیر سوال خواهد برد.

معاون کتابخانه ملی کشورمان اضافه کرد: دبیرکل ایفلا همچنین میزبانی از 4000 نفر از پژوهشگران عرصه کتابداری سراسر جهان را توسط کانادا یک امتیاز اقتصادی برای این کشور برشمرده و اقداماتی از قبیل عدم صدور ویزا برای اعضا را توسط میزبان، ضربه‌ای به اقتصاد این کشور برشمرده است.

وی گفت: با وجود اینکه هنوز جواب مشخص و دقیقی از دلایل این اقدام کانادا دریافت نکرده ایم و به شخص من هم هیچ نکته‌ای تا به حال منتقل نشده، حدس شخصی من این است که این اقدام به خاطر مسائل سیاسی و منزوی کردن ایران از لحاظ سیاسی و حتی پژوهشگران برجسته کشورمان باشد. با این حال تا جایی که من اطلاع دارم، دو نفر از کسانی که قرار بود به این اجلاس بروند، دلایل این اقدام خلاف عرف را از طرف کانادایی پیگیری کردند که میزبانان کانادایی در جواب یکی از آنها گفته اند «شما اگر به کبک بیائید ما شک داریم که به کشورتان برگردید و در اینجا (کانادا) خواهید ماند». در جواب یکی دیگر از دوستان هم گفته اند «به شما ویزا می دهیم اما سه روز بعد از پایان کنفرانس ایفلا».

چندی پیش علی اکبر اشعری (رئیس کتابخانه ملی) در گفتگو با مهر از حضور موثر ایران در این اجلاس خبر داده و گفته بود که در راس هیئتی سه نفره متشکل از دو تن از معاونان این کتابخانه و یکی از اعضای هیئت علمی آن برای شرکت در اجلاس راهی کبک می شود.

هفتاد و چهارمین اجلاس جهانی کتابداری با موضوع "کتابخانه های بدون مرز؛ حرکت به سمت فهم جهانی" از 10 تا 14 آگوست سال جاری میلادی (20 تا 24 مرداد 87) در شهر کبک این ایالت در کانادا برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد