آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

سازمان مدافع حقوق بشر «فرانت لاین» یا «خط مقدم»، روز جمعه 8 اوت

سازمان مدافع حقوق بشر «فرانت لاین» یا «خط مقدم»، روز جمعه 8 اوت ، نسبت به بازداشت خودسرانه و بد رفتاری با سه فعال حقوق بشر آذربایجانی، ابراز نگرانی کرد

سازمان مدافع حقوق بشر «فرانت لاین» یا «خط مقدم»، روز جمعه  8 اوت ، نسبت به بازداشت خودسرانه و بد رفتاری با سه فعال حقوق بشر آذربایجانی، ابراز نگرانی کرد.

بازداشت خودسرانه و بد رفتاری در حق مدافعان حقوق بشر  حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی

فرانت لاین (خط مقدم) نگران گزارشات زیر است مبنی بر اینکه مدافعان حقوق بشر حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی بطور خود سرانه بازداشت شده و در معرض بدرفتاری و شکنجه قرار دارند. حمید ولائی وکیل حقوق بشر است.

حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی همگی فعالانی هستند که برای ترویج حقوق اتنیکی آذربایجانی ها در ایران فعالیت میکنند.

اطلاعات بیشتر

8 اوت 2008

بنا به گزارشات، حمید ولائی در تاریخ 15 ژوئیه 2008 پس از اینکه به بخش بازجوئی وزارت اطلاعات در تبریز احضار گردید بازداشت شد. بنا به گزارشات،  حمید ولائی در طول دوره بازداشت در معرض بد رفتاری و شکنجه قرار داشته است. وی به دنبال درخواست های مکرر خانواده اش ، برای درمان زخم هائی که گفته میشود در طول بازداشت متحمل شده است به درمانگاه زندان منتقل گردید. وی همچنین اجازه یافت که با خانواده خود ملاقات نماید. گزارشات نشان میدهد که دو دندان جلوئی حمید ولائی بعلاوه چندین دنده و پای راست وی شکسته شده و همچنین چانه وی صدمه دیده است . همچنین گزارش شده که وی چندین بار در طول بازداشت در نتیجه کتکهای مامورین بیهوش شده است.

سجاد رادمهر در 17 ژوئیه 2008 بدنبال دفاع از تز فارغ التحصیلی خود، بوسیله مامورین امنیتی در مدخل دانشگاه تبریز بازداشت گردید. این باور هست که این دستگیری در ارتباط با تحصن مسالمت آمیز دانشجویان دانشگاه در 11 ماه مه 2008 بود که سجاد رادمهر اداره میکرد. این تحصن در اعتراض به رفتار های مقامات دانشگاه که سجاد را در ابتدا از دفاع از رساله خود ممنوع کرده بودند و همچنین در اعتراض به دستگیری های فعالان حقوق بشر  صورت گرفته بود. بنا به گزارشات، سجاد رادمهر در حبس انفرادی بوده و هیچ اتهامی بر علیه وی بصورت علنی طرح نشده است.

ودود اسدی در 22 ژوئیه 2008 در خانه خود در رشت دستگیر گردید. گزارش شده که چهار مامور امنیتی به خانه ودود اسدی وارد شده، خانه وی را بازرسی کرده و کامپیوتر و چندین سی دی و سایر وسائل شخصی  وی را ضبط کردند. مکان نگهداری کنونی ودود اسدی تاکنون توسط مقامات تائید نشده ولی گزارشات نشان داده است که وی محتملا به بخش 209 زندان اوین در تهران انتقال یافته است. بنا به اطلاعات رسیده، هیچ اتهامی بصورت علنی بر علیه وی طرح نشده است.

فرانت لاین معتقد است که دستگیر ی و زندانی کردن حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی مستقیما در ارتباط با فعالیت آنها در دفاع از حقوق بشر به خصوص در دفاع از  حقوق اتنیکی  آذربایجانی ها  در ایران صورت گرفته است. با توجه به گزارشات بد رفتاری و شکنجه حمید ولائی، فرانت لاین در مورد وضعیت سلامت جسمی و روحی حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی نگران است و معتقد است که ادامه بازداشت آنان ممکن است بخشی از مبارزه برای محدودیت کار مدافعان حقوق بشر  آذربایجانی باشد.

اقدام کنید

خواهشمند است از طرف ایرانیان مدافع حقوق بشر حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی اقدام کنید.

نامه ضمیمه را فتو کپی کرده و به آدرس های زیر ارسال کنید.

از اقداماتی که از طرف  حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی  انجام میدهید متشکریم.

آدرس گیرنده

رئیس جمهور محمود احمدی نژاد

دفتر رئیس جمهور

خیابان پاستور

13168-43311  تهران-ایران

متن نامه

عالیجناب

من نگران گزارشات زیر هستم مبنی بر اینکه مدافعان حقوق بشر حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی بطور خود سرانه بازداشت شده و در معرض بدرفتاری و شکنجه قرار دارند. حمید ولائی وکیل حقوق بشر است. حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی همگی فعالانی هستند که برای ترویج حقوق اتنیکی آذربایجانی ها در ایران فعالیت میکنند.

من معتقدم که دستگیر ی و زندانی کردن حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی مستقیما در ارتباط با فعالیت آنها در دفاع از حقوق بشر به خصوص در مدافعه از  حقوق اتنیکی  آذربایجانی ها  در ایران صورت گرفته است. با توجه به گزارشات بد رفتاری و شکنجه حمید ولائی، من در مورد وضعیت سلامت جسمی و روحی حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی نگرانم و معتقدم که ادامه بازداشت آنان ممکن است بخشی از مبارزه برای محدودیت کار مدافعان حقوق بشر  آذربایجانی باشد.

من از مقامات ایرانی اکیدا درخواست  میکنم که:

1- از آنجائی که  اعتقاد بر اینست که حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی  منحصرا بر اساس فعالیت های صلح آمیز و قانونی اشان در دفاع از حقوق بشر دستگیر و زندانی شده اند. آنان را فورا و بدون قید و  شرط  آزاد کنند

2- نسبت به وضعیت سلامتی جسمی و روحی  حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی  بر طبق ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر تضمین دهند.

3- اطمینان بیشتر دهند که رفتار با  حمید ولائی، سجاد رادمهر و ودود اسدی در حالیکه در بازداشت بسر میبرند در انطباق با شرائط مندرج در “اصول اساسی رفتار با زندانیان” باشد.

4- اطمینان دهند  که تمام مدافعان حقوق بشر در ایران که در حال انجام کار قانونی خود در دفاع از حقوق انسانی هستند  قادر باشند که بدور از هرگونه محدودیت و آزار فعالیت نمایند.

با کمال احترام بشما یاد آوری میکنم که اعلامیه  سازمان ملل متحد در مورد مدافعان حقوق بشر که به اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل در 9 دسامبر 1998 تصویب شده است حق قانونی فعالیت مدافعان حقوق بشر و حق آنان برای انجام اقداماتشان را بدون ترس از تلافی جوئی  برسمیت میشناسد.

بطور مشخص نظر شما را به ماده 5 جلب میکنم : “به خاطر ترویج و صیانت از حقوق بشر و آزادی های اساسی، هر کس حق دارد، بطور انفرادی و یا با مشارکت دیگران، در سطح ملی و بین المللی; (الف) بطور صلح آمیز همدیگر را ملاقات و یا بطور صلح آمیز اجتماع کند; (ب) سازمانهای غیر دولتی، انجمن ها و گروه هایی را تشکیل و یا به آنها ملحق شود” و به ماده 12(2) : “دولت تمام اقدامات ضروری را انجام خواهد داد تا هرکس بصورت فردی و یا در مشارکت با دیگران در مقابل  هر گونه خشونت، تهدید، انتقام جوئی، بصورت بالقوه و یا بالفعل، تبعیض ، فشار و یا هر گونه عمل خودسرانه در نتیجه عمل به حقوق قانونی شخص مندرج در بیانیه حاضر توسط مقامات صلاحتدار مورد حفاظت قرار گیرد.”

دوستدار شما

در باره فرانت لاین

فرانت لاین یک تشکیلات بین المللی برای حفاظت از مدافعان حقوق بشر میباشد.

فرانت لاین در سال 2001 در شهر دوبلین با هدف مشخص حفاظت از مدافعان حقوق بشر که در معرض خطر قرار دارند، کسانی  که بدون خشونت  بخاطر هر یک از حقوق و یا همه حقوقی که در بیانیه جهانی حقوق بشر مقدس شمرده شده اند،کار میکنند  پایه گذاری شده است. فرانت لاین بدنبال اینست که برخی از نیاز هائی که بوسیله خود مدافعان مشخص میشود از جمله حمایت، ارتباطات، تربیت و دسترسی به بدنه جهانی که بتواند از طرف آنها دست به اقدام بزند را مطرح نماید.

فرانت لاین میخواهد تا حمایت سریع و عملی در حق مدافعان حقوق بشر که در معرض خطر قرار دارند را  از طریق یک  خط تلفن  پاسخ ده اضطراری 24 ساعته و همچنین برای ترویج قابلیت  شناخته شدن و رسمیت یافتن  مدافعان حقوق بشر به عنوان گروه آسیب پذیر تامین کند

فرانت لاین یک برنامه گرنت کوچکی را برای نیاز های امنیتی مدافعان اداره میکند. فرانت لاین مبارزه و لابیگری از طرف مدافعان در خطر فوری را بسیج میکند. در شرائط اضطراری فرانت لاین میتواند تغییر مکان موقت آنان را نیز تسهیل کند.

فرانت لاین کار تحقیقاتی انجام میدهد  و گزارشاتی را در مورد وضعیت مدافعان حقوق بشر در کشور های مشخص انتشار میدهد. سازمان همچنین مواد و ماخذ  و بسته های آموزشی و تمرینی را از طرف مدافعان حقوق بشر ایجاد کرده و  به علاوه امر ارتباطات و تبادل اطلاعات بین مدافعان را در قسمت های مختلف دنیا تسهیل میکند. فرانت لاین نیرومندی موازین منطقه ای و بین المللی را برای حمایت از مدافعان حقوق بشر از جمله از طریق حمایت از کار نماینده مخصوص سازمان ملل در امر مدافعان حقوق بشر ترویج میکند. فرانت لاین بدنبال این است تا احترام به اعلامیه سازمان ملل در امر مدافعان  حقوق بشر را ترویج نماید.

فرانت لاین مقام مشورتی  مخصوص شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل را دارد.

ترجمه: ساوالان سسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد