آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

واکنش شدید شورای همکاری خلیج فارس به اظهارات مقام ایرانی

واکنش شدید شورای همکاری خلیج فارس به اظهارات مقام ایرانی

 

یک مقام ارشد شورای همکاری خلیج فارس، معاون وزارت خارجه ایران را به خاطر زیر سوال بردن مشروعیت نظام های سلطنتی عرب به باد انتقاد گرفته و چنین اظهاراتی را مایه افزایش تنش دانسته است.

عبدالرحمان العطیه دبیر شورای همکاری خلیج فارس گفت: "چنین اظهارات سوءظن برانگیزی اصلا کمکی به ایجاد اعتماد ... میان کشورهای منطقه نمی کند. این تنها می تواند هیزم به آتش مناقشه ها بریزد و منطقه را به سمت چرخه بحران های خطرناک سوق دهد."

شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی است و مقر آن در ریاض پایتخت عربستان قرار دارد.

آقای العطیه به سخنان منوچهر محمدی، معاون پژوهشی وزارت خارجه ایران، که در آن سقوط نظام های سلطنتی عرب خلیج فارس را پیش بینی کرد واکنش نشان می داد.

به گزارش خبرگزاری مهر آقای محمدی روز شنبه 5 مرداد در مراسم اختتامیه دهمین "هم اندیشی بسیج اساتید کشور" با اشاره به جنگ 33 روزه لبنان پیش بینی کرده بود که منازعات در منطقه خاور میانه ادامه خواهد یافت.

وی افزود: "بحران بعدی که پیش بینی می شود بخش عمده ای از خلیج فارس را در بر گیرد بحران مشروعیت نظام های سلطنتی و سنتی است که با توجه به شرایط روز این نظام ها دیگر قادر به ادامه حیات نیستند."

او اظهار امیدواری کرد که ایران بتواند "نقشی پررنگ تر" در آینده منطقه ایفا کند.

اما آقای العطیه برداشتی شدیدا منفی از این سخنان داشت. او گفت: "کسانی که معتقدند شرایط جاری به آنها امکان می دهد کنترل خود را به بهای منافع سایرین گسترش داده و اعمال کنند در اشتباه هستند."

وی افزود کشورهای شورای همکاری خلیج فارس "شدیدا مایوس و عمیقا نگران چنین اظهارنظرهای غیرمسئولانه ای هستند و آنها انتظار رفع ابهام فوری ایران از بیانیه معاون وزارت خارجه را دارند."

دومین اعتراض اعراب در این هفته

واکنش تند العطیه یک روز پس از آنکه کویت ایران را به خاطر تهدید به بستن تنگه هرمز ملامت کرد صورت می گیرد.

وزارت خارجه کویت روز چهارشنبه گفت تهدید مجدد ایران برای بستن تنگه هرمز معادل "تنبیه" همسایگان عرب آن است. وی افزود که این تهدید "عجیب" است چون کشورهای عرب خلیج فارس از یک برنامه صلح آمیز اتمی در ایران حمایت می کنند.

ایران این هفته برای دومین بار طی ماه های اخیر هشدار داد که اگر در ارتباط با برنامه اتمی اش هدف حمله قرار گیرد، "به راحتی" می تواند تنگه هرمز را که محل تردد حدود 40 درصد از نفت مبادله شده جهان است ببندد.

روابط ایران و اعراب همواره دچار تنش هایی بوده است، اما طی یک سال اخیر نشانه هایی از حرکت دو طرف در جهت بهبود مناسبات ظاهر شده است.

محمود احمدی نژاد دسامبر گذشته اولین رئیس جمهور ایران شد که به عنوان مهمان در نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

بلافاصله پس از آن نشست، عربستان سعودی که روابط آن با ایران به خصوص دچار بی اعتمادی بوده است از آقای احمدی نژاد برای شرکت در مراسم حج دعوت کرد.

بهبود روابط با اعراب یکی از دستورات کار آقای احمدی نژاد بوده است.

او ماه گذشته در جمع روسای نمایندگی های ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس، منطقه خاور میانه را "جزو پیچیده ترین و مهمترین بخش های سیاست خارجی" ایران توصیف کرد و از سفرای ایران خواست با ارتباطات خود در کشورهای عربی کاری کنند تا "فشارها و تهدیدهای آمریکا" در عزم آنها برای نزدیکی به ایران "خدشه" وارد نکند.

قایناق:bbc/Persian – 18/5/1387

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد