آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

در آستانه روز جهانی زبان مادری : نامه انتقادآمیز انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل به صدا و سیما

آزاد تبریز- در آستانه روز جهانی زبان مادری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اردبیل طی یک نامه انتقاد آمیز به ریاست صدا و سیمای استان اردبیل از بی توجهی صدا و سیما به زبان تورکی، زبان مادری میلیونها تورک آذربایجانی در صدا و سیما اعتراض نمود.

این نامه که در مورخه 28 بهمن ماه و خطاب به آقای قدیمی مدیر کل صدا و سیمای استان اردبیل نوشته شده است، بازتاب گسترده ای بین دانشجویان داشت. در مقدمه این نامه ابتدا ضمن تشریح فلسفه نامگذاری روز 21 فوریه دوم اسفندماه  بعنوان روز جهانی زبان مادری از سوی سازمان یونسکو و اهمیت گسترده زبان مادری، از بی توجهی به این روز و زبان تورکی در صدا وسیما شدیدا انتقاد شده است.  در قسمتی از این نامه آمده است:

صدا وسیمای استانی اردبیل از بدو تاسیس سال 79 تاکنون کدامین برنامه ها را برای حفظ و حراست و ترفیع زبان ترکی آذربایجانی که زبام مادری کودکان اردبیلی است، تهیه و پخش کرده است؟ به جرات می توان گفت صدا و سیمای اردبیل همگام با صدا و سیمای سراسری در صدد محو و نابودی فرهنگ و زبان ترکی آذربایجانی است. اگر این گونه نیست چرا برنامه هایی که روزانه برای کودکان و نوجوانان اردبیل که از ساعت 16 بعد از ظهر و بمدت 45 دقیقه از این شبکه پخش می شود بزبان شیرین فارسی! است؟ آیا زبان مادری کودکان اردبیلی فارسی است؟ چنین برنامه هائی با کدامین اهداف شوم و با استفاده از کدامین بیت المال تهیه و پخش می گردد؟ صدا و سیمای اردبیل برای گرامیداشت 21 فوریه (دوم اسفند) روز جهانی زبان مادری چه برنامه ای تدارک دیده است؟ با توجه به نام گذاری سال 2008 به عنوان سال بین المللی زبانها از سوی یونسکو کدامین برنامه از سوی صدا وسیمای اردبیل برای حفظ و حراست از زبان ترکی آذربایجانی تدارک دیده  شده است؟

رونوشتی از این نامه به صدا وسیمای مرکز، اداره آموزش و پرورش و مطبوعات سراسری ارسال گردیده است.

UNPO Discusses Kosova's Future with BBC

 

www.unpo.org

The Hague, 16 February 2008  - As Kosova is expected to declare its independence from Serbia within the nest few days, UNPO consultant Michael Gibb was invited by BBC News to participate in a 'World Have Your Say' radio program broadcast live on 15 February 2008. The theme of the evenings was 'Who decides when a state is ready for independence?'

 

Although the United States and several European Union countries are likely to support Kosova's move for independence, Russia and Serbia have said any such declaration would be illegitimate and have urged the United Nations Security Council to take swift action against it. Participants in the broadcast discussed a variety of factors surrounding Kosova's undecided future, including if the conditions are right for a unilateral declaration of independence, what the benefits of independence would be and what the principles or requirements are for an entity to gain independence.

 

Gibb noted the difficulty surrounding identifying standard requirements for independence, but highlighted the importance of language, culture and national identity when making the transition to sovereign statehood.

 

Participants voiced their arguments both in support of and against Kosova's potential independence. Those in support cited the possibilities of economic development, fostering regional integration in Europe and building a new social fabric which has been difficult to develop under Serbian rule. Opponents argued even with sovereign status Kosova would remain economically dependent on the international community and would likely face great difficulty when attempting to join international institutions, such as the United Nations or even the European Union one day. From an institutional perspective one caller suggested that Kosova does not fulfil the full criteria for independence, including being a unit of a federal state at the highest institutional level, such as East Timor demonstrated prior to their independence.

 

The situation of Kosova resonates in other areas of the world including Somaliland, Quebec, Northern Cyprus and Iraqi Kurdistan. Using the example of Quebec, Gibb reminded callers that self-determination has many meanings, not all ending in the creation of a sovereign state. As such regional autonomy designs and systems which take into account cultural and minority rights are all elements surrounding self-determination.

 

 

در آستانه روز جهانی زبان مادری:
آغاز بازداشتها در ارومیه

اورمونیوز(۲۹ بهمن ۱۳۸۶): در آستانه روز جهانی زبان مادری (دوم اسفند) دست کم چهار نفر در شهر اورمیه توسط نیروهای اطلاعات دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات واقع در شهرچای اورمیه منتقل شده اند. اسامی بازداشت شدگان هنوز مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار اورمونیوز٬ در روزهای اخیر٬ مأموران نیروی انتظامی و لباس شخصی در ساعات بعد از ظهر و در حوالی پنجراه٬ ایالت و خیابانهای امام٬ عطایی و خیام اورمیه حضور وسیعی داشته اند.

همچنین بنا به اخبار رسیده از شهر مختلف آذربایجان٬ اعلامیه های فراخوان برای تظاهرات آرام در دوم اسفند٬ از سوی فعالین ملی آذربایجان در سطح شهرها به صورت گسترده ای پخش می شود.

 گزارش های موثق از شهر های مختلف حکایت از آن دارد که مقامات سیاسی و امنیتی دستورات ویژه ای را برای مقابله نیروی انتظامی، نیروی ضد شورش، نیروی بسیج مقاومت و اداره اطلاعات با تظاهرات احتمالی مردم آذربایجان در روز ۲ اسفند صادر کرده اند. بنابر این گزارشها شورای تامین استان در ادارات استانداری های آذربایجان شرقی و آذربایجانغربی تشکیل یافته٬ و دستور آماده باش کامل برای نیروهای انتظامی و امنیتی روز ۲۸ بهمن تا ۹ اسفند ماه داده شده است.

لازم به ذکر است که در دوم اسفند ۱۳۸۵ اعتراضات بسیار گسترده ای در شهرهای تبریز٬ نقده (سولدوز)٬ اورمیه٬ زنجان٬ قوشاچای (میاندوآب)٬ اردبیل٬ قم٬ شبستر٬ خوی٬ مشکین شهر(خیاو) و ... صورت گرفت. در نتیجه این اعتراضات دست کم دویست نفر در شهرهای مختلف آذربایجان بازداشت و در محاکم قضایی به حبس، شلاق، جزای نقدی و ممنوعیت قلم محکوم شدند

فاشیزم فارس و تور دوچرخه سواری دور جنوب  آذربایجان

 

بیست و دو سال است که تور  دوچرخه سواری  در جنوب رود آراز برگزار می شود موفقیت این تور که همه ساله برگزار می  شود سرافرازی آذربایجان را به همراه داشته است. دشمنان آذربایجان برای جلوگیری از این امر تورهای دوچرخه سواری دیگری را در برخی نقاط ایران به راه انداختند و آخرین آن ترنمنتها تور دوچرخه سواری ریاست جمهوری  ایران، آن هم درست ده روز قبل از تور آذربایجان است در سالهای گذشته جوائز تور آذربایجان از طرف دولت ایران با تاخیر زیادی پرداخت شده و آخرین آن با گذشت حدود هشت ماه ازبرگزاری این مسابقات هنوز جوائز برندگان داده نشده است.  در ضمن، برگزاری اولین دوره تور ریاست جمهوری ایران قبل از تور آذربایجان به معنی کم رنگ کردن ترنمنت آذربایجان خواهد بود و رفته رفته زمینه منحل تور آذزبایجان را به همراه خواهد داشت.

 

فاشیزم فارس و تور دوچرخه سواری دور جنوب  آذربایجان

 

بیست و دو سال است که تور  دوچرخه سواری  در جنوب رود آراز برگزار می شود موفقیت این تور که همه ساله برگزار می  شود سرافرازی آذربایجان را به همراه داشته است. دشمنان آذربایجان برای جلوگیری از این امر تورهای دوچرخه سواری دیگری را در برخی نقاط ایران به راه انداختند و آخرین آن ترنمنتها تور دوچرخه سواری ریاست جمهوری  ایران، آن هم درست ده روز قبل از تور آذربایجان است در سالهای گذشته جوائز تور آذربایجان از طرف دولت ایران با تاخیر زیادی پرداخت شده و آخرین آن با گذشت حدود هشت ماه ازبرگزاری این مسابقات هنوز جوائز برندگان داده نشده است.  در ضمن، برگزاری اولین دوره تور ریاست جمهوری ایران قبل از تور آذربایجان به معنی کم رنگ کردن ترنمنت آذربایجان خواهد بود و رفته رفته زمینه منحل تور آذزبایجان را به همراه خواهد داشت.

 

درآستانه روز جهانی زبان مادری زنجان به دژ نظامی تبدیل شده است

بنا به گزارشات رسیده شهر آذربایجانی زنجان این روزها در تب وتاب روز جهانی زبان مادری می باشد . هزاران اعلامیه در سطح شهر و حتی در روستاها پخش شده و از مردم خواسته شده در روز دوم اسفند در ساعت چهار بعد از ظهر در پارک سبزه میدان حاضر شده و علیه تبعیض نژادی و زبانی اعتراض کنند و از این رو نیروی انتظامی استان واداره اطلاعات زنجان از چند روز قبل به حالت آماده باش کامل در آمده است و با مستقر کردن نیروهای گارد ویژه در سطح شهر اقدام به گشت زنی میکنند که این حاکی از ترس وافر آنها از روز جهانی زبان مادری می باشد

 حرکت ملی آذربایجان - زنجان

 

تحقیق مشترک ایران و سوریه در مورد ترور مغنیه تکذیب شد

 

سوریه تشکیل هیئت تحقیق مشترک با ایران برای بررسی ترور عماد مغنیه، از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان را تکذیب کرد.این در حالی است که علیرضا شیخ عطار قائم مقام وزارت امورخارجه ایران دیروز طی سخرانی پیش از خطبه های نمازجمعه تهران گفته بود که ایران و سوریه هیئت تحقیق مشترکی برای بررسی ریشه ‌ها و ابعاد ترور عماد مغنیه تشکیل خواهند داد تا "مقصرین این عمل ننگین رسوا شوند و لکه ننگ دیگری بر دامن مقصرین زده شود".به گفته آی ?ای شیخ عطار، تصمیم به تشکیل چنین هیئت مشترکی در پی مذاکرات منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران با مقامات سوری اتخاذ شده بود.اما خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) به نقل از یکی از مقامات سوری و بدون ذکر نام او این خبر را تکذیب و اعلام کرده که سوریه بتنهایی به تحقیق درباره عاملان ترور عماد مغنیه خواهد پرداخت

ملاقات مقام های ایران و آمریکا در پاریس فاش شد


بی بی سی : وزارت خزانه داری آمریکا در پاسخ به سوالات بی بی سی تایید کرده است که یک مقام بلندپایه این وزارتخانه ماه گذشته در پاریس با مقام های بانکی ایران ملاقات کرده است.
این گفتگوها در ستاد یک نهاد بین المللی موسوم به "گروه کاری اقدامات مالی" (FATF) برای بحث درباره نگرانی ها نسبت به عملکرد ایران در زمینه پولشویی و تامین مالی فعالیت های تروریستی انجام شد.
هرچند این مقام آمریکا اصرار می ورزد که آن دیدار محرمانه نبوده است اما خبر آن با گذشت 23 روز بعد از برگزاری، در روز جمعه توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش شد.
اندرو دی سوزا، سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا، همچنین با غلط دانستن گزارش ها، این مساله که نشست پاریس با درخواست ایران انجام شده است را رد کرد.
وی گفت: "هیچ چیز مخفیانه ای درباره آن ملاقات وجود نداشت. آن نشست یک نشست چندملیتی گروه کاری اقدامات مالی (اف ای تی اف) بود و با ابتکار این نهاد برگزار شد و نه ایران، و وزارت خزانه داری نیز به عنوان رئیس مشترک این گروه کاری در آن حضور یافت."
وی گفت که هدف آن دیدار بحث درباره عدم همکاری ایران با استانداردهای بین المللی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بود.
او تاکید کرد: "برخلاف گزارش های مطبوعاتی، این ملاقات با ابتکار اف ای تی اف انجام شد، نه ایران، که بخشی از تلاش جاری برای رسیدگی به تهدید جدی ای است که ایران متوجه سلامت نظام مالی بین المللی می کند."
به گفته وی نمایندگانی از بیش از 10 کشور دیگر در آن نشست حضور داشتند.
"
اف اِی تی اف" در روز 11 اکتبر برای اولین بار نسبت به عدم هماهنگی ایران با استانداردهای بین المللی برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم ابراز نگرانی کرده بود.
گزارش منابع خبری که پیش از گفتگوی سخنگوی وزارت خزانه داری با بی بی سی منتشر شد حاکی از آن بود که این جلسه با درخواست تهران برگزار شد تا به ادعاهایی که می گوید حکومت جمهوری اسلامی در پولشویی و تامین فعالیت های تروریستی دست دارد پاسخ گوید.
دانیل گلاسر، معاون امور منابع مالی تروریسم و جرایم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا، از سوی آمریکا در این نشست شرکت داشت. نام مقام های ایرانی شرکت کننده فاش نشده است.
دولت بوش در چارچوب قطعنامه های سازمان ملل و با توسل به ابزارهای دیگر فشار زیادی برای منع بسیاری از معاملات تجاری و مالی کشورهای خارجی با ایران وارد آورده است.
به گزارش آسوشیتدپرس این نشست بخشی از تلاش آمریکا در چارچوب ظرفیت های "اف اِی تی اف" برای اعمال فشار بیشتر بر ایران جهت دست کشیدن از غنی سازی اورانیوم بود.
دولت آمریکا همچنین خواستار پایان حمایت ایران از گروه هایی مانند حزب الله لبنان و گروه فلسطینی حماس است که آمریکا تروریستی می داند.
بنابه گزارش ها نمایندگان ایران در این نشست مقام های ارشد بانک مرکزی بودند.
آمریکا و ایران از سال 1979 پس از انقلاب اسلامی و اشغال سفارت آمریکا در تهران، تاکنون روابط دیپلماتیک نداشته اند. تماس های رسمی میان دو کشور بسیار نادر است و از جمله به چند دور گفتگو در بغداد پیرامون امنیت عراق مربوط می شود.
کاخ سفید هفته گذشته زلمی خلیلزاد، سفیر خود در سازمان ملل را به خاطر شرکت در جلسه ای در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با حضور وزیر خارجه ایران سرزنش کرد

درود بر اول مهری ها !

سرانجام انتظار به سر آمد و 7 نفر از دوستان تعلیقی مان که تابستان امسال، مظلومانه نقره داغ شدند، دوباره به آغوش نه چندان گرم پادگان- دانشگاه حراست زده تبریز بازگشتند. اطلاعیه ای در سطح دانشکده های دانشگاه تبریز پخش شد که گویای همدلی دانشجویان هویت طلب با این عزیزان می باشد.

 

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی -  تبریز