آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

مقایسه اینترنت ایران و ترکیه

مقایسه اینترنت ایران و ترکیه

 

آذربایجان اؤیرنجی حرکاتی: ترکیه از جمله کشورهای همسایه ایران است که با سرعت بسیار زیاد در حال توسعه بازار ICT خود و افزایش تعداد کاربران اینترنت پرسرعت است. در این گزارش برخی ویژگی های بازار ICT ترکیه و وضعیت اینترنت پرسرعت در این کشور را با هم مرور می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ارزش بازار ICT ترکیه در سال 2007 بالغ بر 5.2 میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود این رقم تا سال 2012 به 10 میلیارد دلار برسد.

بررسی ها نشان می دهد که ...

 بازار ICT این کشور تا چهار سال آینده به یکی از بازارهای کلیدی ICT جهان مبدل می شود، به خصوص که این کشور از موقعیت استراتژیکی برخوردار است و دو قاره آسیا و اروپا را به هم متصل می کند.

دولت ترکیه اعلام کرده که قصد دارد ضریب نفوذ اینترنت را در آینده نزدیک به 48 درصد و درصد مالکیت رایانه را به 51 درصد برساند.

این در حالی است که برخی کارشناسان این آمار را خوشبینانه می دانند، زیرا در حال حاضر تنها 40 درصد از خانوارهای ترک در خانه دارای رایانه هستند.

بر طبق پیش بینی ها ارزش فروش انواع رایانه در این کشور از 2.8 میلیارد دلار در سال 2007 به 3.4 میلیارد دلار در سال 2008 خواهد رسید. ارزش بازار نرم افزار این کشور نیز از 687 میلیون دلار در سال 2007 به حدود 809 میلیون دلار در سال جاری میلادی خواهد رسید.

بازار خدمات IT و اینترنت

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بازار خدمات IT در ترکیه ظرف سال های 2006 تا 2011 از رشد دو رقمی برخوردار خواهد بود. ارزش این بازار در سال 2008 معادل 1.1 میلیارد دلار برآورد شده است و رشد متوسط آن تا سال 2011 حدود 12 درصد تخمین زده شده است.

در این میان خدمات اینترنتی با گسترش زیرساخت ها و کاهش هزینه دریافتی توسط ISP ها و با توجه به خصوصی بودن کسب و کارهای مرتبط با ICT در این کشور از سال 2004 بدین سو رشد سریعی داشته و ضریب نفوذ اینترنت در ترکیه از 2.9 درصد در سال 2000 به 23 درصد در سال 2006 رسیده است. به بیان دیگر در حالی که تعداد کاربران اینترنت در ترکیه در سال 2000 تنها دو میلیون نفر بود این رقم در سال 2006 به بیش از 17 میلیون نفر رسیده است و پیش بینی می شود تا سال 2012 حدود 27 میلیون نفرشهروند ترک از اینترنت استفاده کنند.

ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در این کشور در سال 2006 حدود 2.5 درصد بوده که تا سال 2012 به 4.5 درصد خواهد رسید.

تشکیل سازمان ویژه برای تسریع دسترسی همگان به اینترنت پرسرعت

ترکیه برای افزایش سرعت حرکت به سوی جامعه اطلاعاتی از سال 2005 واحد ویژه ای را برای هماهنگی تمامی پروژه های ICT کشور تاسیس کرده است.این واحد به نام اداره جامعه اطلاعاتی در داخل سازمان دولتی برنامه ریزی یا SPO قرار دارد و تمامی پروژه های ICT را برنامه ریزی، هماهنگ و اجرا می کند.
برای افزایش مشارکت وجلب همکاری و کسب موفقیت این اداره از یک گروه مشاور با 41 عضو بهره می برد که همگی آنها در نهادهای مهم دولتی و خصوصی مرتبط با ICT ها، دانشگاه ها و سازمان های غیردولتی حضور دارند. از جمله طرح های مهم و ضربتی در دست اجرای این اداره ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به تمامی خانوارهای ترک و تسهیل دسترسی آنان به رایانه است. به همین منظور قرار است رایانه و اینترنت پرسرعت ارزان قیمت با دریافت مبلغ 370 دلار از هر خانوار در اختیار شهروندان ترکیه قرار گیرد.

در همین راستا شرکت های خصوصی برای تسهیل دسترسی به اینترنت سرمایه گذاری های کلانی انجام داده اند و از جمله Turk Telekom غول مخابراتی ترکیه تا سال 2009 بیش از 800 میلیون دلار در زمینه ارائه خدمات اینترنت پرسرعت سرمایه گذاری خواهد کرد.

هزینه پایین دسترسی به اینترنت پرسرعت

در حال حاضر دهها سرویس دهنده اینترنتی ریز و درشت در ترکیه فعال هستند که طیف گسترده ای از خدمات را به کاربران خود ارائه می دهند و ما در اینجا برخی از این خدمات را با هم مرور می کنیم.

شرکت TTNET از جمله ISP های بزرگ ترکیه است که از طریق Turk Telekom سرویس دهی می کند. این شرکت خدمات خود را با سرعت حداقل 1 مگابیت در ثانیه و حداکثر 4 مگابیت در ثانیه ارائه می کند. هزینه خدمات یک مگابیت این شرکت با ترافیک 4 مگابیت در ماه حدود 21 هزار تومان و بدون ترافیک معادل 36 هزار تومان است. سرویس 4 مگابیتی این شرکت نیز با بدون محدودیت ترافیکی به بهای حدودا 66 هزار تومان در ماه عرضه می شود.


Turk Net
یکی دیگر از سرویس دهندگان شناخته شده اینترنت در ترکیه است که خدمات 1، 2 و 4 مگابیتی به کاربران ارائه می دهد. هزینه دسترسی به این سرویس ها که هیچ گونه محدودیت ترافیکی نیز ندارند به ترتیب حدود 33، 40 و 50 هزار تومان در ماه است.


Superonline
از جمله دیگر ISP های این کشور است که سرویس یک مگابیت خود را با ترافیک 4 گیگابایت در ماه به قیمت حدود 21 هزار تومان و سرویس 4 مگابیتی بدون محدودیت خود را با قیمت حدود 66 هزار تومان ارائه می دهد. البته در صورت عقد قرارداد برای استفاده یک ساله از این سرویس هزینه این خدمات معادل 59 هزار تومان در ماه محاسبه خواهد شد.


گفتنی است مرور سرویس های دیگر ISP های این کشور نیز نشان می دهد که هزینه دسترسی به خدمات اینترنت پرسرعت در ترکیه در موارد مشابه یکسان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد