آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

آذربایجان اویرنجی حرکاتی

گله جک بیزیمدیر azoyrenci_herekati@yahoo.com

تلاش های جهانی برای پایان درگیری روسیه و گرجستان

تلاش های جهانی برای پایان درگیری روسیه و گرجستان

همزمان با تلاش های جامعه جهانی برای پایان دادن به درگیری ها در اوستیای جنوبی، برخی گزارش ها حاکی از بمباران چند مرکز نظامی در شهر «گوری» گرجستان است.بر اساس گزارش ها، وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که نماینده ای را برای کمک به برقراری آتش بس درمنطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی به این منطقه اعزام خواهد کرد.این گزارش ها حاکیست که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، با شماری از مقام های وزارت امور خارجه این کشور به دنبال یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری های اوستیای جنوبی است.این درگیری ها از نیمه شب پنجشنبه آغاز شد و در جریان آن، نیروهای گرجستان وارد اوستیای جنوبی شدند و کنترل مرکز آن، شهر تسخینوالی، را به دست گرفتند.

این اقدام گرجستان با واکنش شدید روسیه مواجه شد و نیروهای روسی، از جمله واحدهای تانک، در حمایت از جدایی طلبان اوستیایی و تحت عنوان تامین امنیت نیروهای صلح بان و نیز اتباع روسیه عازم این منطقه شدند.نیروهای صلح بان روسیه از سال ۱۹۹۲ میلادی، پس از اعلام استقلال اوستیای جنوبی و درگیری جدایی طلبان آن با گرجستان، در آن منطقه مستقر شده اند. در پی این رویداد، میخاییل ساکاشویلی، رییس جمهوری گرجستان، اعلام کرد که روسیه بخش هایی از خاک این کشور را اشغال کرده است.

وی گفت:«آنچه که روسیه در دو روز گذشته علیه گرجستان انجام داده، یک تجاوزگری آشکار است. اگر روسیه امروز توسط جامعه جهانی متوقف نشود، فردا تانک های روسیه احتمالا به تمام پایتخت های کشورهای اروپایی خواهند رسید. من فکر می کنم که همه متوجه این موضوع شده اند.»در همین حال، آماندا هارپر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در مصاحبه ای اعلام کرد که واشینگتن از تمامیت ارضی گرجستان حمایت می کند و خواستار برقراری آتش بس فوری میان طرفین است.

قرار است یک هیئت میانجی از آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری در اروپا با هدف پایان دادن به درگیری میان روسیه و گرجستان به تفلیس اعزام شود.وی افزود که آمریکا در مورد تلاش های میانجیگرانه به منظور پایان دادن به مخاصمات کار می کند.دراین میان، اعلام شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد نشست اضطراری دیگری را برای بررسی این درگیری ها برگزار کند.

نشست قبلی این شورا در این خصوص با شکست مواجه شده بود. روسیه خواستار برگزاری این نشست شده بود.ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت، در این نشست، آنچه را که رفتار تهاجمی گرجستان در قبال اوستیا نامید، مورد انتقاد قرار داد.گرجستان نیز از شورای امنیت خواست تا خواستار برقراری آتش بس فوری در منطقه درگیری شود.در همین زمینه، قرار است یک هیئت میانجی از آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری در اروپا با هدف پایان دادن به درگیری میان روسیه و گرجستان به تفلیس اعزام شود.

این موضوع توسط فرانسه که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، اعلام شد.از سویی، کمیته بین المللی المپیک روز شنبه گفت که از وقوع درگیری میان روسیه و گرجستان در اوستیای جنوبی، در شرایطی که ورزشکاران آنها در بازی های المپیک پکن شرکت دارند، غمگین شده است.گیسله دیویس، سخنگوی کمیته بین المللی المپیک، گفت:«این درگیری، چیزی نیست که جهان خواستار آن باشد.»

قایناق:رادیوفردا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد